@t[Rubik.LAttilaD.org]~~META:date created = 2010-01-14~~ A [[http://rubik.lattilad.org|Rubik.LAttilaD.org]] online 3·3-as Rubik-kocka a [[http://lattilad.org|LAttilaD.org]]on. Alkalmas feladványok készítésére és megfejtésére, kockaműveletek dokumentálására és hasonlókra. Statikus képeket generál és a kocka állapotát az URL-ben tárolja, ezért a kocka állapota linkként felhasználható, elküldhető, könyvjelzővé tehető. {{http://icube.lattilad.org/fl=pppppppppssssssssskkkkkkkkk&c=p:c00000,s:dddd00,k:2040d0,z:11aa00,n:ee8800,f:dddddd" border=0 align="left"}}Viszont a használata nehezebb, mint a jobb oldali kockáé. Ezt [[http://software.rubikscube.info/AnimCube|AnimCube]]-nak hívják és Josef Jelinek készítette, akinek [[http://software.rubikscube.info/icube|ICube]] programja – egy cseppet kibővítve – a Rubik.LAttilaD.org képanyagát szolgáltatja. A programot legalább 1360 képpont szélességű képernyőre terveztem. **Használati utasítás a Rubik.LAttilaD.orghoz** A kocka állapotát nyolc kép mutatja, mindegyik sarok felől nézve mutatunk egy képet. A képek alatt a nevük van, ami két betűből áll: előbb a felső, majd a bal oldali oldal betűjele. Például **PS** az a nézet, ahol felül a piros, balról a sárga (jobbról pedig a kék) oldal látszik. A színek betűjelei: [color=lime]p[/color]iros, [color=lime]s[/color]árga, [color=lime]k[/color]ék, [color=lime]z[/color]öld, [color=lime]n[/color]arancs, [color=lime]f[/color]ehér. A képek alatti szövegdobozok és feladatuk: **Parancsok:** Ide írhatjuk a kockának adandó parancsokat. Az **OK** gombra a parancsok végrehajtódnak és megkapjuk a forgatások eredményét. Minden lépés egy sorban jelenik meg, nyolc képen. **Történet:** Itt jelennek meg a korábbi parancsok. Ha a kocka megkeverése után ezt töröljük, nem lehet többé kideríteni, hogyan kevertük meg. **Kockarajz:** Itt van mind a hat oldal leírása. Ha átírjuk, bármilyen állapotú kockát megkaphatunk. Ha töröljük és OK-t nyomunk, megkapjuk a rendezett kockát. **Színek:** A hat szín leírását tartalmazza. Megváltoztatható, de a betűjelek nem változnak. //Parancsok// A kockát kétféleképpen forgathatjuk: abszolút vagy relatív nézetben. Abszolút nézetben a forgatandó oldalt a színének betűjelével határozzuk meg, amit a forgatás iránya követ ([color=lime]e[/color] = az óramutató szerint, [color=lime]i[/color] = az óramutatóval ellenkezően, [color=lime]u[/color] = 180 fokos fordulat). Ezt [color=lime]b[/color] betű követheti, ami a belső réteg forgatását jelenti. Például [color=lime]se[/color] a sárga oldal elforgatása, [color=lime]ki[/color] a kék oldalé. Ez az alapértelmezés. Relatív nézetre úgy kapcsolhatunk, hogy a parancsok között megadunk egy kettőspontot és a nézet betűjelét, például [color=lime]:sf[/color] a sárga–fehér nézetre kapcsol. Ezután a színek helyett a következő betűket használhatjuk: [color=lime]f[/color]enti, [color=lime]l[/color]enti, [color=lime]s[/color]zemközti, [color=lime]t[/color]úlsó, [color=lime]k[/color]eleti, [color=lime]n[/color]yugati oldal. Például [color=lime]se[/color] a szemközti oldal, vagyis **SF** nézetben a fehér. Relatív nézetről egy kettősponttal kapcsolhatunk vissza abszolútba. Utána közvetlenül állhat a következő forgatási parancs. Ismétlődő forgatássorokat írhatunk a következőképpen: [color=lime](4)kusu[/color]. A zárójelbe tett szám az ismétlések száma, ennyiszer kell megismételni a forgatásokat a pontig. //Kockarajz// A kocka állapotának leírásához a színek betűjeleit használjuk. Előbb egy oldal betűjét adjuk meg, majd kettőspont után kilenc betűvel az oldal tartalmát, végül egy vesszőt. Az oldal tartalmát ebben a sorrendben írjuk le: 123 456 789 A felső sor a sárga, kék, zöld és narancs oldalon az, amelyik a piros oldal felé néz. A piros és a fehér oldalon az a felső sor, amelyik a sárga oldal felé néz. @blogf[! Rubik-kocka AnimCube ICube számtech LAttilaD.org programjaim]