@t[Ősrégi játékok]~~META:date created = 2008-08-28~~ A minap nagy öröm ért: viszontláttam egy régesrégi kvarcjátékot, amivel 1984-ben játszhattam egy-két alkalommal, amikor a gazdája kölcsönadta. Ma már nemigen emlékeznek rájuk, de akkoriban a kvarcjátékok igazi csúcstechnológia voltak, náluk többet csak az igazi számítógépek tudtak. Ma már a kvarcjáték szóra se sokan emlékeznek. Biztos volt nekik valami csiszoltabb nevük, de sráckörökben csak így hívtuk őket. Akkoriban (mer én ilyen öreg vagyok ám) az LCD nem volt színes, kizárólag világosszürke alapon fekete alakzatokat tudott megjeleníteni, és az alakzatok is ritkán alkottak //x·y//-os pontrácsot, inkább a képernyő bizonyos területein megrajzoltak alakzatokat, és azokat tudta a gép kigyújtani vagy nem gyújtani ki. Egyébként a zsebszámológépek mindmáig használják ezt a technikát, például {{ 1849-3.jpg}}ezen a képen egy olyan gép van, ami szemlátomást nyolc számjegyet tud megjeleníteni a szokásos hétszegmenses technikával, tud tizedespontot (lehet, hogy csak az utolsó jegy előtt, de lehet, hogy máshol is), és a számjegyek fölött legalább három dolgot tud megjeleníteni, az M betűt, az Euro és a RATE feliratot. A RATE egyes betűit önállóan aligha tudja, és nem tud helyette RACE-t vagy PLATE-et írni. Szóval a kvarcjátékok ezzel a technikával működtek. Nekem is volt egy, hasonló ehhez: {{1849-2.gif}} de nem ejtőernyősöket kellett elkapdosni, hanem egy kis ufót célbajuttatni több útvonalon érkező rakéták között. De se az, se ez nem érhet a kedvencem közelébe, amiből valaha én is írtam programot, csak aztán félbehagytam. Különleges kvarcjáték volt, mert //két// képernyőt használt. Ez akkoriban rendkívüli dolognak számított. Az is, hogy színes volt, persze a színes részek nem mozogtak, azok egyszerűen az LCD egyik rétegére vannak festve. {{1849-1.gif}} A játék Mario és Luigi áldozatos munkájáról szól. A két testvér a palackozóüzemben dolgozik, a futószalag mellett. Jobbra látható Mario, ő kezdi a munkát. (A képen az összes létező szegmens egyszerre látható, ami kicsit zsúfolttá teszi, de így mindent meg lehet mutatni.) A jobb alsó sarokból érkezik az üres rekesz, amit át kell tennie balra. Ezután a rekesz átmegy a gépezeten, és a bal oldali képernyőn érkezik meg Luigihez, most már két palackkal. Luigi átemeli egy emelettel följebb, és visszavándorol Marióhoz, immár négy palackkal. Mario továbbemeli a harmadik futószalagra, ahol megkapja Luigi, most már palackokkal tele. Ezután utoljára érkezik vissza Marióhoz, most már a teteje is rajta van, s amikor a képernyő tetején megérkezik Luigihez, masni is van rajta. Luigi rádobja a teherautóra, ahol nyolc rekeszt kell összegyűjteni; a hatodiknál a sofőr kidugja a fejét az ablakon és begyújtja a motort. A nyolcadik rekesz után az autó elpöfög, a két munkás pedig pihenhet egy kicsit (mindketten láthatók ülve és kis gőzfelhőt fújva), aztán rövid konzultáció a főnökkel, és jöhet az új kocsi. Ha viszont leesik egy rekesz (lent látható az összetörő rekesz rajza, Mariónál kettő, mert érkezéskor leeshet jobb oldalt, később pedig a létrától balra), akkor a bűnös raportra megy a főnökhöz, aki alaposan leszidja, ő pedig hajlonghat előtte. A hibákat a jobb oldali képernyő tetején, a MISS feliratnál számolja a program; a harmadik hibánál vége a játéknak. Mindezt [[http://www.madrigaldesign.it/sim|Luca Antignano]] jóvoltából eleveníthetem itt föl, aki nagy csomó kvarcjátékot varázsolt már PC-n futó programmá. Az eredetihez való hasonlóságot garantálja, hogy magát a kvarcjátékot helyezi szkennerbe, így reprodukálja a képernyőt és a gép külsejét is. Nagyon jól el lehet játszani velük még ma is. @blogf[! kvarcjáték LCD zsebszámológép számtech]