@t[Az újkor nagy tudású PC-i]~~META:date created = 2009-12-21~~
A cím idézet sorozatom [[a_kozepkor_vege|előző]] részéből, s azért lett ez a cím, mert az első PC-k bizony mindennek voltak tekinthetők, csak nagy tudásúnak nem. Sokan nem is értettük, mire vannak ezekkel annyira nagyra. A CGA grafika igazán nem volt fenomenális, ha egy Commodore-ral hasonlították össze, márpedig akkoriban //azzal// hasonlították össze. Meg Spectrummal meg ami volt. Az Enterprise-zal már végképp nem lehetett egy napon említeni, az Amigáról nem is beszélve. 640 kilobyte memória? És akkor mi van? Ettől nem estünk hasra. Attól sem, hogy egyszerre kezeli a floppylemez mindkét oldalát, ellentétben a Commodore floppykkal, amiknél meg kellett fordítani. És 360 kilobyte-ot írt egy lemezre, a Commodore meg csak 340-et (oldalanként 170-et). Meg gyorsabb is volt, 10 megahertz, nem egy vagy kettő. De ilyen dolgoktól nem hatódtunk meg. És rengeteg tök fölösleges billentyűje volt.
A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának PC-i nem keltették azt az érzést, hogy ők lesznek a jövő, és az embernek rohannia kell eladni a házigépét, amíg még teheti, hogy összegyűjthesse a PC-re valót. Volt egy fekete képernyő, amin az állt, hogy
C:\>
és az ember beírhatott néhány parancsot. Még egy BASIC se volt. Az ember ott ült egy ostoba böhöm előtt és vágyakozva gondolt a régi gépére, ami //tudott// rengeteg mindenfélét, ráadásul az ember ismerte, eligazodott a lelkivilágában, ez meg csak azt tudta mondani, hogy Bad command or file name.
Csoda, hogy nem szerettük?
A számítástechnika mindegyik forradalmát a célszerűség elve vezérelte. Célszerű volt olyan gépeket építeni, amiket programozni lehet – tehát lettek számítógépek. Célszerű volt olyan gépeket építeni, amiket haza is lehet vinni – tehát lettek házi számítógépek. És célszerű volt olyan gépeket építeni, amik kompatibilisek egymással – tehát lettek a PC-k. De annak a nemzedéknek, amely gyerekfejjel házigép előtt ült, felnőttként pedig PC-t toltak elé, ez a forradalom rideg forradalom, főleg azoknak, akik programoztak is a gépen, tehát azt mélyrehatóan ismerték, a PC pedig nem hagyta magát megismerni. Hogy az ördögbe írhattunk volna rá programokat, amikor nem tudhattuk, hogy másnál az a program fog-e futni? Esetleg más grafikus kártyája, monitorja, szoftvere van. Jó ideig nem jutottunk tovább a csendes beletörődésnél. Ez van, ezt kell szeretni.
Azért a jó játékok sokat segítettek, mert azok is voltak PC-re, csak nem volt könnyű olyat találni, amit fut az ember gépén. Akkoriban négyféle grafikus kártya létezett – a színek száma szerint növekvő sorrendben –: Hercules, CGA, EGA és VGA.
A Hercules kártyák nem tudtak színeket. 720-szor 348 képpontos, monokróm grafikát és a szabványos 80-szor 25 karakteres szöveges módot lehetett használni. De Hercules kártyán is mentek a CGA programok, ha az ember elindította a rengeteg CGA-emulátor valamelyikét. Színek ettől se lettek, de a programok futottak. A kártyát 1984-ben készítette a Hercules Computer Technology, tehát nem az IBM.
Volt egy MDA kártya is, az IBM első grafikus kártyája még 1981-ből, de ezt hamarosan kiszorította a Hercules. Monochrome Display Adapter: szín nuku, pontgrafika nuku, csak szöveges képernyő 80·25 karakterrel, amiknek nem lehetett megváltoztatni a képét. Volt viszont néhány praktikus üzemmód, amit minden karakternek külön-külön be lehetett állítani: láthatatlan, aláhúzott, fényes, inverz és villogó. A Hercules és nyomában a többiek (a CGA kivételével) mindazt tudták, amit az MDA.
{{ 2350-1.gif}}A CGA (Color Graphics Adapter) volt az IBM első grafikus kártyája, erre íródtak a legősibb PC-s játékok, például a jobbra látható Alley Cat 1983-ban. A képen azért nincs több szín, mert nem lehet. Kétféle paletta közül lehetett választani, mindkettőnek volt négy-négy színe. Hozzá 320-szor 200 képpontos grafika. Volt 640-szer 200-as is, monokróm. A CGA sajátsága, hogy a szöveges képernyőmódokban (40-szer 25-ös és 80-szor 25-ös volt) csak 8·8 képpontból építette föl a jeleket, mint a házigépek. Szöveges módban viszont tizenhat színnel lehetett gazdálkodni.
1984-ben készült az EGA (Enhanced Graphics Adapter) is, az IBM harmadik szabványa. 640·350-es felbontás 16 színnel, amiket egy 64 színű palettából lehetett kiválasztani, méghozzá egyenként, nem csoportosan. De a legtöbb program nem bíbelődött ezzel, beérte az eredeti tizenhat CGA-színnel: