„Ha a lehető legjobban akarsz csinálni valamit, tanulj mindenkitől. Ha még annál is jobban, akkor tanítsd is. Akkor tanulhatsz a legtöbbet.”
Ninda: A fény lúmái, 640.
Jasszani
43 693. famut fínirrugan
620
Ninda nyugodt mozdulattal töltött a rerrumaggal ízesített Mȳnaikas üdítőből, és a pohárral a kezében folytatta.
– Van egy elmélet ezekről a fajta megnyilvánulásokról. Eszerint valaha, amikor az emberiség még csak egyetlen világon élt elképzelhetetlenül primitív körülmények között, egy bizonyos embercsoport magához ragadta az irányítást. Mégpedig a férfiak. Egy idő után kialakítottak egy olyan normarendszert, amely szerint a férfiak jobbak, mint a nők, a férfiasság minden megnyilvánulása jó, a nőiség minden megnyilvánulása rossz. Bizonyára sarkítok, de a részleteket amúgy sem ismerjük elég pontosan. Természetesen ők, mármint a férfiak határozták meg, hogy mi számít férfiasnak és mi nőiesnek. Az idő előrehaladtával komplex rendszerré alakították, társult hozzá mindenféle jól hangzó magyarázat is, például hogy a nőknek nem kell nehéz fizikai munkát végezni, mert nem bírják jól – és az kimaradt, hogy ez nem a nemtől függ, hanem a testalkattól. Az volt a lényeg, hogy az élet minél több területét elzárják a nők elől. Hogy miért… csak. Az egész a végletekig fokozott önzésen alapul. Nekik így volt jó, és hogy mások életét ezzel milyen fokon lehetetlenítik el, az nem volt érdekes.
Kis szünetet tartott, végignézett a hallgatóságon, akik e pillanatban a rombói Dárkian Egyetem aulájában ülők voltak, de közben váltott a kép és már a Szamszin-Sandisan fővárosában, egy nagy téren összegyűlteket mutatta.
– Azzal kezdtem, hogy van egy elmélet. Hát mindaz, amit eddig elmondtam, nem az elmélet, hanem a tények; elég sok feljegyzés, tanulmány, regény, film maradt ránk, amik mindezt megörökítik. Az elmélet, amit Szinkerg, egy lidzsant nemzetiségű szociológus fogalmazott meg négyezer évvel ezelőtt – ő egyébként férfi –, az, hogy ez a jelenség azóta sem változott semmit, csak hangsúlyai tolódtak el. Természetesen nagyon sok nő van fontos pozíciókban, például szereztem egy kimutatást, amely kétezer államban dolgozza fel az utolsó tíz kormányt, és az derül ki, hogy az első számú vezetők negyvenöt, a többiek hatvannyolc százaléka nő. Most várok egy pillanatot, hogy ezen a két számon elgondolkozzatok.
A kép átváltott Szumk sivatagvilágára, ahol egy nagy csarnokban ültek az emberek, a hátuk mögött, egy üvegfal túloldalán a kamera kilátott a narancsos napfényben fürdő, vöröslő sivatagra.
– Hing-hing – mondta Ninda. – Tehát a kormánytagok aránytalanul nagy hányada nő. Ellenben az országok legfőbb vezetői között némileg kisebbségben vannak. Mi okozhatja ezt a furcsa különbséget? Hiszen a fővezetők a vezetők egyik részhalmaza. Miért van ekkora különbség? A kimutatás feldolgozói azt is megnézték, hogy azt a bizonyos fővezetőt hogyan választják. Az derült ki, hogy azokban az országokban, ahol a nép közvetlenül választja az első számú vezetőt – elnököt, miniszterelnököt vagy ahogy hívják –, ott a nők aránya ötvennyolc százalék. Ahol viszont teljes kormányt vagy parlamentet választanak, és aztán az választja meg saját soraiból a fővezetőt, ott a nők aránya mindössze harminchét százalék. Ebből a kettőből áll össze a negyvenöt. Nos, mit jelent ez? Szinkerg szerint azt, hogy az emberek inkább nőket szeretnek választani, a politikusok pedig inkább férfiakat. Persze egyik csoport sem választhat kizárólag a nem alapján, sok más szempont is felmerül, de ha van választék, akkor hajlamosak eszerint szelektálni. Ez még átvezet egy másik nagyon érdekes történethez, a nép és a politikusok közötti alapvető érdekellentét kérdéséhez, de arról majd egy más alkalommal. Most maradjunk a nők háttérbe szorításának gyakorlatánál, ami olyan, mintha valaki meghirdette volna, hogy ezt márpedig így kell csinálni. És majdnem így is történt, de azt a valakit, illetve valakiket már nem lehet megtalálni, ők beláthatatlanul régen éltek, a civilizáció hajnalán, talán akkor, amikor az ember még ki sem emelkedett az állatvilágból. Azóta minden egyes generáció csak azért szorítja háttérbe a nőket, mert az előző nemzedéktől ezt tanulta. A nők is! Tegyétek föl magatoknak a kérdést: vajon az én társadalmamban azt tanítják a nőknek, hogy egyenértékűek a férfiakkal? Néhány példa. Ha a lányok nevelésében alapvető szempont, hogy nekik szépnek kell lenniük, a fiúkéban meg nem; ha a lányokat arra tanítják, hogy a szex célja a férfi kielégítése, a fiúkat viszont nem tanítják arra, hogy a cél a nő kielégítése; ha azt tanítják, hogy a fiúk irányítanak, kezdeményeznek, övék a vezető szerep, a lányok dolga pedig ezt szépen elfogadni; ha ellenszenvesként festik le az azonos neműek közötti szexuális kapcsolatot – akkor ott a nők nem számítanak egyenértékűnek a férfiakkal. Ez utóbbinál talán nem ilyen egyértelműen látszik a dolog, pedig egyszerűen arról van szó, hogy ha a szexben nem egy férfi és egy nő vesz részt, akkor sérül az ősi „alárendelt és fölérendelt” viszony, mármint a szex azon értelmezése miatt, hogy a férfi amolyan fölöttese, irányítója a nőnek. Két – vagy több – azonos nemű ember testi kapcsolatában azonos rangsorba tartozó emberek vesznek részt, és ezt egyesek elképzelhetetlennek tartják. Állítólag vannak országok, ahol még tiltják is! Mint tudjátok, magam is ilyen kapcsolatban élek, úgyhogy a lábamat sem tenném be ilyen országba.
Mint jóformán minden, amit Ninda mondott, ez az előadás is drasztikus hatásokat fejtett ki. A csillagszerte működő nőjogi mozgalmak többsége eddig is lelkesedett a személyéért, ettől kezdve viszont imádták. A konzervatívok eddig is utálták, most még jobban.
Ez az előadás is, mint Ninda szinte mindegyik nyilvános fellépése, tovább növelte rajongói számát és botrányt is kavart. A legnagyobbat a kicsiny Darmava Köztársaságban, amelynek erősen konzervatív vezetése sosem szerette őt, hármas kapcsolatának nyilvánosságra kerülése óta pedig már cenzúrázták is, minden szereplése tiltva volt. Ezáltal persze jobban ráirányult a figyelem, mintha oda se figyeltek volna rá – ezt is említette egy beszédében –, a beszédeit és más fellépéseit illegálisan terjesztették, és a kisebbségek jogvédelmi szervezetei rendszeresen használtak tőle vett idézeteket, felvételeket. Darmaván is folyamatosan nőtt a rajongótábora – és ennél a beszédnél kirobbantak az elfojtott feszültségek. Egy szervezet, amely az azonos neműek közötti szerelem egyenjogúsításáért küzdött, a beszéd rájuk vonatkozó részletét daren, karg és volana nyelven, írásban tette közzé. Mire a cenzúra lecsapott volna, a negyvenmilliós országban legalább egymillió emberhez eljutott, és ők továbbvitték a hírt, hogy Ninda a lábát sem tenné be az ő országukba.
Ez az értesülés olyanokat is megrázott, akiknek egyáltalán nem tetszett, hogy Ninda két másik lánnyal él szerelmi kapcsolatban, de akár mint filozófust, akár mint érdekes történetek mesélőjét, akár mint énekesnőt nagyra tartották, és örültek volna, ha eljön hozzájuk. Az azonos neműek kapcsolatáról szóló, addig is folyamatosan napirenden levő párbeszéd megélénkült és kiélezettebbé vált.
←pb-3 nagyság [-22] A kormányzat – az emberek. Erről a kettőről folyton úgy beszélnek, mint két külön dologról, amiknek gyakran ellentétesek az érdekeik. Pedig a kormányzatnak csak az lehet az érdeke, ami a társadalomnak. A kormányzatot a társadalom hozta létre és tartja fenn, hogy helyette intézze az ügyeit. (Lí-Nindaran: Gondolatok, 392. sómir)pb‑3 pb-4 melegek [-25] Ha a lehető legjobban akarsz csinálni valamit, tanulj mindenkitől. Ha még annál is jobban, akkor tanítsd is. Akkor tanulhatsz a legtöbbet. (Ninda: A fény lúmái, 640.) :: Szúnahaum, Jasszani, 43 693. famut fínirrugan, 620pb‑4 pb-5 festmények [-19] Egy szülő mindig ráér, ha a gyerekének szüksége van rá. (Sileni: Nindaran-sóhipun, 80.) :: Sỳÿndoṙeìa, Ḱaŷndïm, 61. tavÿṙtâ 60., a fehér órájapb‑5→
ph-21 id [-470] ()ph‑21 ·· -395 (2139 › 60:49) 734 121 szó (705 897+24 081+4143) 5 085 877 betű (4 921 786+164 091) 5 623 605 jel (@537 728) | 693, 69,29%, 417 724 idézet, 13:52 mű 1019 átlag, 184 szórás -75–109 (ph-19, ne-4) | 0 címke 0 példányban 0 kategória 0% na-1 |
2228. nap, 327 szó/nap, 2282 betű/nap, 77:09/sómir, 0,96 oldal/nap | 2027.8.1.:1262, 3086 18. 10:47 |
pr Prológus | |||
ELSŐ RÉSZ | |||
A SÖTÉTSÉG MÖGÜL | 250 (36%) | ||
na A HAJÓ | 29 (4%) 1 | ||
nb AZ ŰRBEN | 27 (3%) 30 | ||
nc RECEPTOR | 29 (4%) 57 | ||
nd A GALAXIS | 24 (3%) 86 | ||
ne LIAN, LIAN, LIAN | 24 (3%) 110 | ||
nf SZAISZ | 24 (3%) 134 | ||
ng MENEDÉK | 24 (3%) 158 | ||
nh HAZAÚT | 24 (3%) 182 | ||
ni ABRONCSVILÁG | 22 (3%) 206 | ||
nj LETELEPEDÉS | 23 (3%) 228 | ||
MÁSODIK RÉSZ | |||
HAJNALSUGÁR | 250 (36%) | ||
oa NAMINDAN-DZSÚMI | 30 (4%) 251 | ||
ob HÍRNÉV | 25 (3%) 281 | ||
oc LIMELULLÍ | 24 (3%) 306 | ||
od SAUNIS | 21 (3%) 330 | ||
oe ALAPPONT | 22 (3%) 351 | ||
of SẄTỲM ŮY DÅI ÁP | 26 (3%) 373 | ||
og SZINDORIA | 24 (3%) 399 | ||
oh A KISLÁNY | 24 (3%) 423 | ||
oi JANNÍHAUM | 25 (3%) 447 | ||
oj TANÍTÓ | 29 (4%) 472 | ||
HARMADIK RÉSZ | |||
AZ ÚJ FÉNY | 192 (27%) | ||
pa HINNULDUD | 22 (3%) 501 | ||
pb SUGÁRGÁT | 27 (3%) 523 | ||
pc HANGILAORAN | 25 (3%) 550 | ||
pd AZ ELSŐ SZÍAN | 25 (3%) 575 | ||
pe SINNÍ | 22 (3%) 600 | ||
pf AUSTA VAIRȲNTA KYVOMAS | 27 (3%) 622 | ||
pg ILGÁ | 24 (3%) 649 | ||
ph – – – | 20 (2%) 673 |