Upload failed. Maybe wrong permissions?

User Tools

Site Tools


Alberi

A legújabb logikai szuperjáték az Alberi, ami olyan érdekes, hogy muszáj volt írnom egy külön játéktábla-rajzoló plugint, hogy bemutathassam.
  A játék a hagyományos nyolc királynős probléma továbbfejlesztése. Az eredetiben nyolc sakk-királynőt kellett elhelyezni a sakktáblán úgy, hogy ne üthessék egymást. Most fákat ültetünk egy színezett táblára, például ilyenre:
  [board float=left size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy]
  A feladat az, hogy úgy helyezzünk el négy fát, hogy minden sorba, minden oszlopba és minden színtartományba pontosan egy fa jusson, nem több, nem kevesebb; és két fa soha nem állhat egymással szomszédos mezőn, átlósan szomszédosakon sem. Két eszköz áll rendelkezésünkre. A mezőket megérintve először fű jelenik meg rajtuk, másodszori érintésre fa, harmadszorra megint üresek lesznek. A fű azt jelenti, hogy ott nincsen fa. A másik eszköz egy Toggle gomb, amivel feltételes módba kapcsolhatunk, kérdőjeles füvet és fát tudunk elhelyezni, majd a Clear gombbal minden kérdőjeleset törölhetünk, vagy ha jó, akkor a Confirm gombbal véglegesíthetjük. (Az eredetiben nincsenek koordináták, én tettem őket hozzá, hogy könnyebb legyen beszélni róluk.)
  Lássuk, hogy lehet ezt megfejteni. Tegyünk próbaképpen egy fát a B2-es mezőre; a fát ↟ fogja jelképezni, és a piros szín jelzi, hogy ez még feltételes mód.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000 at=b2:o]
  Most rajzoljuk körül fűvel, hiszen a vele szomszédos mezőkön már nem lehet fa. (A füvet cikcakkos vonal fogja jelezni.) Ezzel nyolc mezőt kihúztunk. További két mezőt, B4-et és D2-t azért kell kihúzni, mert a B oszlopban, illetve a 2-es sorban se lehet már fa.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000 at=b2:o,a1:x,a2:x,a3:x,b1:x,b3:x,c1:x,c2:x,c3:x,b4:x,d2:x]
  Ez esetben a sárga tartományban már csak egy helyen lehet fa: D1-en. Jelöljük be és húzzuk ki a…
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000 at=b2:o,a1:x,a2:x,a3:x,b1:x,b3:x,c1:x,c2:x,c3:x,b4:x,d2:x,d1:o,d3:x,d4:x]
  Azzal, hogy a D oszlopban már nem lehet fa, ki kellett húznunk a kék terület maradékát, vagyis a kék színre nem jut fa. Ez pedig nem megy. Tehát a kiinduló feltevésünk téves volt: B2-n nem lehet fa. Töröljük az eddigieket és tegyünk le egy fix füvet B2-re; a végleges növények színe világoszöld lesz.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X]
  Ennyit tehát már tudunk, tegyünk egy újabb próbát. Lehet-e fa B3-on? Jelöljük be, rajzoljuk körbe fűvel…
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:o,b4:x,a2:x,a3:x,a4:x,c2:x,c3:x,c4:x,b1:x,d3:x]
  Ez biztosan nem megy, mert akkor a piros tartományba nem jut fa. Töröljük az egészet és jelöljük be, hogy B3-on nem lehet fa.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X]
  A1-en lehet-e fa?
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:o,a2:x,a3:x,a4:x,b1:x,c1:x,d1:x]
  Így a sárga fa csak C2-n lehet…
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:o,a2:x,a3:x,a4:x,b1:x,c1:x,d1:x,c2:o,c3:x,c4:x,d2:x,d3:x]
  Ez megint nem megy, mert a 3-as sorba nem jut fa, a 4-esbe viszont kettő is. Csináljuk vissza ezt is.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X]
  Ebben az esetben viszont a zöld fának mindenképpen A2-n kell lennie, most már bejelölhetjük zölddel ezt a fát is, és azokat a füveket, amik ebből következnek.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X]
  Így viszont a B oszlopban már csak egy hely marad, ott van a fa. Kihúzhatjuk a 4-es sor maradékát és C3-at.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X,b4:O,c3:X,c4:X,d4:X]
  Ez esetben a kék fa helye egyértelműen D3, így D1-et kihúzhatjuk, és a negyedik fa már csak C1-en lehet.
  [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X,b4:O,c3:X,c4:X,d4:X,d3:O,d1:X,c1:O]

Ez idáig egy nagyon egyszerű kis valami, az ember egy perc alatt kitanulja, aztán pár pillanat alatt végigpróbálja a kombinációkat, kész, passz. A trükk akkor kezdődik, amikor jó nagy, bonyolult térképeket kapunk, és a másik szabály lép életbe: minden sorban és oszlopban két fa, minden tartományban két fa, és érintkezni továbbra sem szabad. Igazából így bizonyos szempontból könnyebb, mert két fa kölcsönösen kizárja egymást bizonyos helyzetekben. Úgyhogy egyből megmutatom az egyik legnehezebb pályát.

(folytatás itt)


Láng Attila D., 2013.3.9.

! Alberi Android játék számtech

A tiltott témaAlberi 2.

Discussion

Enter your comment:
A hozzászólásokban sem webcím, sem HTML kód nem használható.