@t[Alberi]~~META:date created = 2013-03-09~~ A legújabb logikai szuperjáték az [[https://play.google.com/store/apps/details?id=com.twistedmirror.alberi|Alberi,]] ami olyan érdekes, hogy muszáj volt írnom egy külön játéktábla-rajzoló plugint, hogy bemutathassam. A játék a hagyományos nyolc királynős probléma továbbfejlesztése. Az eredetiben nyolc sakk-királynőt kellett elhelyezni a sakktáblán úgy, hogy ne üthessék egymást. Most fákat ültetünk egy színezett táblára, például ilyenre: [board float=left size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy] A feladat az, hogy úgy helyezzünk el négy fát, hogy minden sorba, minden oszlopba és minden színtartományba pontosan egy fa jusson, nem több, nem kevesebb; és két fa soha nem állhat egymással szomszédos mezőn, átlósan szomszédosakon sem. Két eszköz áll rendelkezésünkre. A mezőket megérintve először fű jelenik meg rajtuk, másodszori érintésre fa, harmadszorra megint üresek lesznek. A fű azt jelenti, hogy ott nincsen fa. A másik eszköz egy //Toggle// gomb, amivel feltételes módba kapcsolhatunk, kérdőjeles füvet és fát tudunk elhelyezni, majd a //Clear// gombbal minden kérdőjeleset törölhetünk, vagy ha jó, akkor a //Confirm// gombbal véglegesíthetjük. (Az eredetiben nincsenek koordináták, én tettem őket hozzá, hogy könnyebb legyen beszélni róluk.) Lássuk, hogy lehet ezt megfejteni. Tegyünk próbaképpen egy fát a B2-es mezőre; a fát ↟ fogja jelképezni, és a piros szín jelzi, hogy ez még feltételes mód. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000 at=b2:o] Most rajzoljuk körül fűvel, hiszen a vele szomszédos mezőkön már nem lehet fa. (A füvet cikcakkos vonal fogja jelezni.) Ezzel nyolc mezőt kihúztunk. További két mezőt, B4-et és D2-t azért kell kihúzni, mert a B oszlopban, illetve a 2-es sorban se lehet már fa. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000 at=b2:o,a1:x,a2:x,a3:x,b1:x,b3:x,c1:x,c2:x,c3:x,b4:x,d2:x] Ez esetben a sárga tartományban már csak egy helyen lehet fa: D1-en. Jelöljük be és húzzuk ki a… [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000 at=b2:o,a1:x,a2:x,a3:x,b1:x,b3:x,c1:x,c2:x,c3:x,b4:x,d2:x,d1:o,d3:x,d4:x] Azzal, hogy a D oszlopban már nem lehet fa, ki kellett húznunk a kék terület maradékát, vagyis a kék színre nem jut fa. Ez pedig nem megy. Tehát a kiinduló feltevésünk téves volt: B2-n nem lehet fa. Töröljük az eddigieket és tegyünk le egy fix füvet B2-re; a végleges növények színe világoszöld lesz. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X] Ennyit tehát már tudunk, tegyünk egy újabb próbát. Lehet-e fa B3-on? Jelöljük be, rajzoljuk körbe fűvel… [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:o,b4:x,a2:x,a3:x,a4:x,c2:x,c3:x,c4:x,b1:x,d3:x] Ez biztosan nem megy, mert akkor a piros tartományba nem jut fa. Töröljük az egészet és jelöljük be, hogy B3-on nem lehet fa. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X] A1-en lehet-e fa? [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:o,a2:x,a3:x,a4:x,b1:x,c1:x,d1:x] Így a sárga fa csak C2-n lehet… [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:o,a2:x,a3:x,a4:x,b1:x,c1:x,d1:x,c2:o,c3:x,c4:x,d2:x,d3:x] Ez megint nem megy, mert a 3-as sorba nem jut fa, a 4-esbe viszont kettő is. Csináljuk vissza ezt is. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X] Ebben az esetben viszont a zöld fának mindenképpen A2-n kell lennie, most már bejelölhetjük zölddel ezt a fát is, és azokat a füveket, amik ebből következnek. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X] Így viszont a B oszlopban már csak egy hely marad, ott van a fa. Kihúzhatjuk a 4-es sor maradékát és C3-at. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X,b4:O,c3:X,c4:X,d4:X] Ez esetben a kék fa helye egyértelműen D3, így D1-et kihúzhatjuk, és a negyedik fa már csak C1-en lehet. [board size=4 cellsize=50 coords=num/abc palette=y:f5e93a,g:6bab5b,c:90afdd,p:c75729 map=pppc,pgcc,ggyc,gyyy pieces=o:↟/ff0000,x:≡/ff0000,O:↟/00ff00,X:≡/00ff00 at=b2:X,b3:X,a1:X,a2:O,a3:X,a4:X,b1:X,c2:X,d2:X,b4:O,c3:X,c4:X,d4:X,d3:O,d1:X,c1:O] Ez idáig egy nagyon egyszerű kis valami, az ember egy perc alatt kitanulja, aztán pár pillanat alatt végigpróbálja a kombinációkat, kész, passz. A trükk akkor kezdődik, amikor jó nagy, bonyolult térképeket kapunk, és a másik szabály lép életbe: minden sorban és oszlopban //két// fa, minden tartományban két fa, és érintkezni továbbra sem szabad. Igazából így bizonyos szempontból könnyebb, mert két fa kölcsönösen kizárja egymást bizonyos helyzetekben. Úgyhogy egyből megmutatom az egyik legnehezebb pályát. //(folytatás [[alberi_2|itt]])// @blogf[! Alberi játék számtech Android]