„Sokan és sokféleképpen próbáltak útmutatást adni az emberek életéhez. A baj az, hogy ez nem szokott sikerülni olyan egyszerű utasítások nélkül, hogy: légy őszinte, légy megbízható, légy udvarias, légy pontos. És most megoldották a problémát? Nem. Csak újakat teremtettek.”
Ninda: Beszélgetések, 714.
Jasszani-Haugímú
43 708. senut nahangan
691
Ninda még kiképzésen volt, Aini az egyetemen, Szinensi is mászkált valahol, amikor Hait elolvasta a Szolgálathoz beérkezett közleményt. Ő nemrég ért haza az egyetemről és a szokásos helyén, a huhallupban üldögélt.
Nemhivatalosan avir birodalomnak hívták azt a területet a Rúra-ködök vidékén, ahol az avir nyelvű beszélők huszonhét államban éltek szétszórva, összesen mintegy százötven világon, több mint egymilliárdan. A huszonhétből kettőben, az Avir Köztársaságban és az Avir Demokratikus Köztársaságban ők voltak az államalkotó többség, a többiben jelentős kisebbséget alkottak. És három éve lelkes olvasói voltak Az Első Szíannak, amióta megjelent avirul. Ennélfogva Ninda lelkes rajongói is. A közvélemény-kutatások szerint az Avir Demokratikus Köztársaságban már hatvan százalék volt Ninda rajongója, a kisebbségben élő avirok között hetven fölé is ment. Az Avir Köztársaságban azonban nem készült felmérés, mert a kormánylap, a Tovább – avir nyelven Varkan – éles hangú cikkben kelt ki minden „külföldi mindentudó híresség” ellen, akikre, úgymond, semmi szükség, hiszen itt van a Kaszenan.
Mi az a Kaszenan? – írta Hait a Szolgálatnak. Letette a suagot és ment játszani a gyerekekkel.
Ninda hétszáznegyvenkor ért haza, akkor már sokan voltak a hombéban, mint rendesen. Köztük Orakkin, egy fiatal történészhallgató, aki Ninda jöttére fölkelt az asztaltól, a huhalluphoz sétált és leült vele szemben.
– Olvastad a Kiskutya-filozófiát?
– Nem – felelte Ninda –, de tudok róla. Hzsank ncs Amptan írta, ugye?
– Igen, ő.
– Én a Gondolatokat és a Három világot olvastam tőle.
– És mi a véleményed?
– Hzsank anyánk a legjelentősebb kortárs filozófusok egyike volt. – Mint legtöbbször, Ninda most is gondolkodás nélkül, határozottan válaszolt. – A Három világban például egy igen érdekes gondolatsort feszeget arról, hogy mi történik velünk halálunk után. Összeszedett kétszázféle elképzelést különböző kultúrákból, kielemezte, mérlegre tette, összehasonlította őket. Megkérdeztem Singraltut, azt mondja, ebben a tárgykörben ilyen átfogó kutatást még senki sem végzett. Anyánk azonban tovább is ment. Talált huszonkét leírást – mindössze ennyit – arról, hogy honnan jövünk, mielőtt megfoganunk, és ezt összekombinálta egy viszonyrendszerbe, olyanformán, mint Szisszáni a Dzsangruhíríniben a téridő relativitási viszonyait a felsőbb dimenziókhoz. Ő maga tette ezt az összehasonlítást. A Gondolatokban egy komplex létfilozófiai felépítményt kreál, lépésről lépésre, azt meg a házépítéshez hasonlítja.
– Értem. Azért kérdeztem, mert én most olvastam el a Kiskutya-filozófiát, és nagyon érdekes műnek tartom.
– Mesélj róla, ohangi.
– Egy kutyakölyök szemszögéből nézi a világot, egy teljesen tudatlan, nagyon egyszerű gondolkodású, együgyű lényből indul ki, aki semmit sem tud a világról, ezért megpróbálja megmagyarázni magának, amit tapasztal. Az egész egy gondolatkísérlet arra, hogy miképpen ismerhették meg primitív elődeink Ősi Föld természeti jelenségeit.
– Tehát tudott Ősi Földről? – figyelt föl Ásuni, egy közelben ülő fiú.
– A dzserangoknál is tudnak róla legalábbis a magasan művelt emberek – felelte Ninda. – Sokféle néven említik, és a róla fennmaradt leírások nem egyeztethetők össze egymással, sem galaktikus pozícióját illetően, sem felszíni adottságaival kapcsolatban, például a kontinensek száma sem egyezik. Persze arra is van egy sereg elmélet, hogy ez mitől van, leginkább arra következtetnek, hogy a leírások egy része nem Ősi Földről szól, hanem később benépestett világokról, amelyekről azt hitték, hogy ott alakult ki az ember. Annyit viszont már egészen alapszintű műveltséggel rendelkező emberektől is hallottam, hogy léteznie kellett egyetlenegy legelső világnak, hiszen az emberi faj egységes az egész Galaxisban, tehát csak egyetlen világon alakulhatott ki. Ha belegondolsz, ennek belátásához nem kell tudományos képzettség, ennyire az emberek maguktól is rájönnek. A rerru, a hokkon meg a sertés is egységes az egész Galaxisban, de őket az ember vitte el mindenhová, ahol ma élnek. A növény- és állatfajok képesek saját erejükből eljutni egy világ minden tájára, egyes szárazföldi fajok is átkelnek az óceánokon – de az űrön át nem tudnak utazni, még senki sem tudott leírni egy olyan fajt, hát még találni egyet, amelyik erre képes lenne. Az ember sem volt képes, amíg ki nem fejlesztette az ehhez szükséges magas szintű technológiát. Tehát szükségképpen csak egyetlen világról származhat az emberiség. Létezik ugyan az összeolvadásos elmélet, ami szerint az, hogy eddig csak növényeket tudtunk keresztezni különböző világokról, nem zárja ki, hogy létezhessenek állatok is, amikkel lehetséges, és akkor az ember is lehet különböző világokról származó fajok hibridje. Csak éppen ezért áll gyenge lábakon ez az elmélet, mert két igen valószínűtlen feltevés összege.
A nindaran-hombén végigfutott az az elégedett mosoly, ami szokott, amikor Ninda egy-egy ilyen tipikus Ninda-kiselőadást tart. Límarrip egyszer azt mondta, Nindának annyi munkájába telik egy hangilaorani normáknak megfelelő tudományos értekezés megalkotása, amíg elmondja.
Hait egy jó derkivel később ment csak vissza az asztalhoz és nézte meg a suagját, de a válasz nem is sokkal előbb érkezett. Tilalgi írta, elnézést kért, de kicsit nehezen sikerült megszereznie. Az Avir Köztársaságról Hangilaorannak nincsenek naprakész adatai, annyira kiesik az az ország. Ezért írt az Avir Demokratikus Köztársaság külügyminisztériumának – azért nekik, mert az Avir Köztársaság kormányzatának még nyilvános hírcsatornája sincsen. A minisztérium kicsit késve válaszolt, náluk éppen éjszaka van, de megadták a választ. Az Avir Köztársaságban ideológiai alapú kormányzás működik, amelynek lényege az államalapító ősök tisztelete. Az általuk lefektetett alapelvek tanulmányozására egy külön testület szolgál, a Kaszenan, azaz „vének”, akik a közélet minden vonatkozását, az államapparátus minden cselekvését irányítják. Az ország mindennapi életéről keveset tudni, mert nemigen kommunikálnak a külfölddel. Elsősorban az Avir Demokratikus Köztársasággal nem, mert velük haragban vannak. Tilalgi felhívta a tisztviselőt és megkérdezte, mit jelent ez a „haragban vannak”. A válasz az volt, hogy mintegy háromezer-ötszáz szúni évvel ezelőtt, amikor Anvan – az Avir Köztársaság fővárosa – bevezette ezt az ideológiát, akkor Ninkela – az ő fővárosuk – megpróbált ez ellen hatni, nem sok hiányzott ahhoz, hogy fegyveres összetűzésre is sor kerüljön, végül Anvan elvágta magát Ninkelától és minden kommunikációt megszüntetett.
– Ez így, ahogy van, hülyeség – közölte a Galaxissal Ninda a következő tévébeszédében, miután kérésére Tilalgi elmondta a nézőknek, amit megtudott. – Képzeljétek el, milyen lenne az élet, ha a dédunokáim öregkorában a Ninda Szolgálat mondaná meg, hogy nekem mi lenne a véleményem az akkori problémákról. Államalapító ősök! Attól, hogy megalapították azt az államot, mitől lennének olyan bölcsek, mint senki más?
Erre sosem lenne szükség, gondolta Hait, elnézve a kislányt, aki vele szemben ült a huhallup asztalánál. Mire megöregszel, sőt már jóval előbb az egész Galaxis tudni fogja, hogy miről mi lenne a véleményed, és aszerint fog cselekedni mindenki, akiben egy szikrányi értelem és jóindulat van. Úgy, ahogy te helyesnek tartanád. Mert az egész emberiség úgy issza a szavaidat, mint a Sẁlmêṙen csodaitalát.
Ráadásul ebben teljesen igazuk is van. Mert te tényleg bölcsebb vagy, mint mindenki más.
←pg-15 Őrző [-5] Csináld jobban, mint tegnap – máris győztél. (Ílgaszaumi, Közmondások és népi bölcsességek tára) :: Szúnahaum, Jasszani-Haugímú, 43 708. szahut muandzsan, 600pg‑15 pg-16 avirok [5] Sokan és sokféleképpen próbáltak útmutatást adni az emberek életéhez. A baj az, hogy ez nem szokott sikerülni olyan egyszerű utasítások nélkül, hogy: légy őszinte, légy megbízható, légy udvarias, légy pontos. És most megoldották a problémát? Nem. Csak újakat teremtettek. (Ninda: Beszélgetések, 714.) :: Szúnahaum, Jasszani-Haugímú, 43 708. senut nahangan, 691pg‑16 pg-17 miniszter [44] Vannak mondatok, amelyeket körbevesz a csend. (Ílgaszaumi, Terra-sóhipun, L645 rind, 523. sómir, 114. singir) :: Szúnahaum, Jasszani, 43 708. nodzsat ófarguhan, 632pg‑17→
ph-19 Vỳḩaůteńnél [-292] A Tudás Fénye ott van minden ember elméjében, és minden műben, ami tudást közvetít. De Nindának nagyobb adag jutott belőle. Ő a Fény Őrzője, Áhína Órinan. (Hiragi: Találkozásaim Nindával, 43. sómir) :: Sỳÿndoṙeìa, Ḱaŷndïm, 62. èkaĩ 49., a zöld órájaph‑19 -229 (2134 › 60:41) 732 363 szó (704 148+24 072+4143) 5 072 796 betű (4 908 785+164 011) 5 610 378 jel (@537 582) | 691, 69,09%, 416 723 idézet, 13:52 mű 1019 átlag, 172 szórás -63–109 (ph-18, ne-4) | 0 címke 0 példányban 0 kategória 0% na-1 |
2211. nap, 329 szó/nap, 2294 betű/nap, 76:47/sómir, 0,96 oldal/nap | 2027.7.17.:843, 3088 1. 12:50 |
pr Prológus | |||
ELSŐ RÉSZ | |||
A SÖTÉTSÉG MÖGÜL | 250 (36%) | ||
na A HAJÓ | 29 (4%) 1 | ||
nb AZ ŰRBEN | 27 (3%) 30 | ||
nc RECEPTOR | 29 (4%) 57 | ||
nd A GALAXIS | 24 (3%) 86 | ||
ne LIAN, LIAN, LIAN | 24 (3%) 110 | ||
nf SZAISZ | 24 (3%) 134 | ||
ng MENEDÉK | 24 (3%) 158 | ||
nh HAZAÚT | 24 (3%) 182 | ||
ni ABRONCSVILÁG | 22 (3%) 206 | ||
nj LETELEPEDÉS | 23 (3%) 228 | ||
MÁSODIK RÉSZ | |||
HAJNALSUGÁR | 250 (36%) | ||
oa NAMINDAN-DZSÚMI | 30 (4%) 251 | ||
ob HÍRNÉV | 25 (3%) 281 | ||
oc LIMELULLÍ | 24 (3%) 306 | ||
od SAUNIS | 21 (3%) 330 | ||
oe ALAPPONT | 22 (3%) 351 | ||
of SẄTỲM ŮY DÅI ÁP | 26 (3%) 373 | ||
og SZINDORIA | 24 (3%) 399 | ||
oh A KISLÁNY | 24 (3%) 423 | ||
oi JANNÍHAUM | 25 (3%) 447 | ||
oj TANÍTÓ | 29 (4%) 472 | ||
HARMADIK RÉSZ | |||
AZ ÚJ FÉNY | 190 (27%) | ||
pa HINNULDUD | 22 (3%) 501 | ||
pb SUGÁRGÁT | 27 (3%) 523 | ||
pc HANGILAORAN | 25 (3%) 550 | ||
pd AZ ELSŐ SZÍAN | 25 (3%) 575 | ||
pe SINNÍ | 22 (3%) 600 | ||
pf AUSTA VAIRȲNTA KYVOMAS | 27 (3%) 622 | ||
pg ILGÁ | 24 (3%) 649 | ||
ph – – – | 18 (2%) 673 |