„Ha csak annyit tudsz megkülönböztetni, hogy mikor állj ki az elveidért és mikor mondd, hogy ugyan, ostobaság – máris bölcs ember vagy.”
Ninda: Kommentárok az Első Szíanhoz,
345. sómir
345. sómir
– Történészként sokat foglalkoztam a galaktikus népmozgalmakkal – jelentette ki Aẃsanĩt, aki már az új divatnak megfelelően rövid hajat hordott. – Az, ami Ninda körül kialakult, némileg emlékeztet sok más, különböző korokban, különböző népeknél és különböző okokból tisztelt személyiségek kultuszára, bár a különbségekkel köteteket lehetne megtölteni. De ez a „némileg emlékeztet” csak Az Első Szían megjelenéséig volt így. Mostantól új fejezetet kezdünk, uraim. Eddig volt egy kedves fiatal lány, félig-meddig gyermek, aki bölcseket mondott, és karizmatikus személyisége miatt milliárdok rajongtak érte csillagszerte, az egész jelenség azonban, mindent összevéve inkább pszichológiai elemzést kívánt volna – Ramnithasz professzor asszony többet is tud nekünk mondani erről –; mondom ezt úgy, hogy Ninda feltétlen rajongói közé számítom magamat. Ez a karizmatikus gyermek nem mellékesen olyan bölcsességeket mondott, amik a legnagyobb gondolkodók sorába emelték, ideértve azt a rengeteg bölcsességet is, amik nem az ő gondolatai, hanem másoktól idézte – azt hiszem, a jelenlevők többsége nem tudna megnevezni túl sok filozófust kapásból, és még kevésbé idézni tőlük. Én biztosan nem. Ehhez rendkívüli elmének kell lenni. De mondom, ez mostanáig volt csak így. – Felemelte az olvasóját. – Most azonban itt van Az Első Szían, amely kézzelfoghatóan illusztrálja számunkra, hogy Ninda mitől ilyen nagy bölcs. Most már nem egyszerűen azért rajongunk érte, mert karizmatikus. Egyre többször hallom, hogy új filozófiai iskolát teremtett.
– Igen, feltétlenül – vágta rá Ṙoànseỹt. – A Ḱaŷndïm Egyetemen máris Ninda-iskolaként emlegetjük, és egy munkacsoport tanulmányt kezdett írni róla. Tudomásunk van ennek az elnevezésnek a használatáról más egyetemeken is, és nyilván máshol is készülnek tanulmányok.
– Azt hiszem, a tanulmányok nem számítanak újdonságnak – mosolygott Ramnithasz. – Magam is írtam már tanulmányt Nindáról, pontosabban kettőt is. Egyet róla magáról, egyet pedig az általa kiváltott tömegpszichológiai jelenségről.
– Történetesen mindegyik meghívott vendégünk írt már tanulmányt Nindáról, dr. Vỳḩaůteń kivételével, aki másképpen áll közel hozzá – tájékoztatta Kỳlmerśuòp. – A második tanulmány, amit professzor asszony említ, igen érdekesen foglalja össze az ÀLAN és a hasonló külföldi mozgalmak létrejöttét és működését. A címe Tömegpszichológia Ninda módra. Mit gondol professzor asszony, ugyanígy írta volna meg akkor is, ha akkor már létezik Az Első Szían?
– Alapjában véve igen – felelte Ramnithasz, aki rekki születésű thabbuan volt, csak egy szindor éve érkezett az országba, de szülőbolygóján, Avernán is sokat foglalkozott már Nindával. – De lennének különbségek. A könyv megjelenése előtti tömegpszichológiai jelenségeket ugyanúgy tárgyalnám, de ki kellene fejtenem, hogy mi várható ezen a téren a könyv hatására. És minimálisan egy külön fejezetet, de inkább külön tanulmányt szentelnék Az Első Szíannak pszichológiai szempontból. Természetesen meg is fogom írni, már tervezem.
– Mit vár a könyv hatására tömegpszichológiai téren?
– Nos, a könyv adatokból áll, és az adatok nem csupán egyfelé tudnak utazni, mint az emberek. A Testvériség könyvesboltjának legfrissebb kimutatása szerint négyezer világra jutott már el a könyv, kétszáz országba. Nem tudom, melyek azok az országok, mert a Testvériség csak a számadatot közölte, de a múlt hónap végén olvastam az ÀLAN egy kimutatását, mely szerint Nindát akkor százötven országban ismerték. Tehát eddig már ötven ország van, ahol egyből Az Első Szíannal mutatkozott be. Nyolc nap alatt! Ezért én első mozzanatként azt várom, hogy drasztikusan megnövekszik Ninda csillagközi ismertsége, ami a tömegpszichológia szempontjából azért fontos, mert a nagy számok törvénye még inkább érvényesülni fog. Most már nem csak az emberekre, hanem a világokra értve is.
– A világokat is lehet pszichológiai szempontból tanulmányozni? – érdeklődött Vỳḩaůteń.
– Hogyne, természetesen. Általában települések, világok és országok szintjén is kutatni szoktuk a tömegpszichológiai jelenségeket, mert ezeken a szinteken hatnak olyan kohéziós erők, amik az emberek összességét társadalommá teszik.
Ismét Kỳlmerśuòp kért szót.
– Arra gondoltam, ha egyetértenek, érdemes lenne eszmecserénket a könyv egyes részleteivel folytatni. Így például az egyik összetevő, ami fölkeltette figyelmemet, a sok-sok politikai eszmefuttatás. Ninda, aki folyamatosan azt állítja magáról, hogy nem politizál – most mégiscsak politizál?
– Szerintem nem – felelte Vỳḩaůteń –, illetve csak bizonyos áttételes módon. Filozófiai elveket fektet le, amik adott esetben érintenek politikai kérdéseket is. Végeredményben mind a filozófia, mind a politika amolyan megkerülhetetlen tárgykörök, a társadalom életének minden vonatkozása kapcsolódik hozzájuk valamiképpen. Szabad példával élnem?
– Örömet szerezne vele, dr. Vỳḩaůteń.
– Nos, vegyük az inflációról szóló elmélkedését. Felvázolja a Ḱïyṙeàn-rendszer végnapjainak ezerszeres áremelkedését és még néhány esetet – a legtöbbjükről én nem is hallottam, ezért is érdekes volt olvasni. Majd pedig kikutatja az infláció okait, több rétegben, ahogy ő fogalmaz. És nem mondhatom, hogy nincs igaza, amikor azt mondja, hogy a sỳÿndoṙ infláció első oka a Testvériség bojkottja ellenünk, aminek viszont szintén volt oka, a rezsim következetes elnyomó, rasszista politikája, aminek úgyszintén volt oka, az, hogy az alapvetően önző Ḱïyṙeàn alapvetően önző emberekkel vette körül magát. Megint csak nem mondhatom, hogy nincs igaza, hiszen csakugyan így volt. Érdekesebb a gondolatmenetnek az a része, amikor az inflációt besorolja a kormányok által alkalmazott emberellenes intézkedések közé, és azt állítja, hogy az infláció nem a rossz monetáris politika következménye, hanem a kormányok szándékos károkozása. Megjegyzem, hihetetlenül szerencsésnek érzem magam mint miniszterelnök, hogy Sỳÿndoṙeìa az én kormányzásom alatt nem élhet meg inflációt, hiszen tényszerűen a Testvériség valutáját használjuk változatlanul. Ugyanis nem tudok vitatkozni vele! Igen, persze hogy százféle körülmény járulhat hozzá az infláció kialakulásához. De Ninda valamennyit visszavezeti a kormányok gonoszságára. Még az úgynevezett természetes infláció létét is tagadja, azzal az egyszerű kijelentéssel, hogy a Testvériség nem ismeri az inflációt, mert az ő mindenkori vezetésük nem tűri. Akad valaki, aki úgy érzi, hogy vitatkozni tud ezzel? Tessék, tegye meg, érdeklődéssel várom. Feljegyzések vannak arról, hogy mennyibe kerültek a Testvériség árui és szolgáltatásai akkoriban, amikor Sỳÿndoṙeìát megalapították. Ugyanennyibe. És hogy ez azért van-e, mert a Testvériség vezetése nem akar inflációt – hát ezzel vitatkozzon olyasvalaki, aki tudja, kik és hogyan kormányozzák a Testvériséget. Én nem tudom.
– Ninda mindig is erőteljesen politikusellenes álláspontot képviselt – jegyezte meg Ṙoànseỹt.
– Politikus- és politikaelleneset – bólintott Vỳḩaůteń. – El se tudják képzelni, hányszor nevetett ki engem, amiért politikus vagyok. Kizárólag ironikus felhanggal, kvázi idézőjelben használja azt a szót, hogy „politika”. Egyáltalán nem fogadja el ennek a diszciplínának a létezését. Nem úgy értve, hogy nem helyesli, hogy létezik. Nem hiszi el, hogy létezik! Egyszerűen mindenre rámondja, hogy ostobaság, mert politikusok és politika nélkül sokkal könnyebben el lehetne intézni mindent. És megint azt mondom: ha vitatkozni akarnak vele, csak tessék – én nem tudok. Pedig én vagyok itt a miniszterelnök, nekem igazán felkészültnek kellene lennem politikai kérdésekben.
←pd-2 professzorok 1 [-22] Hülyének néztek, gúnyoltak minket, mert egy gyerek a példaképünk. Aztán az a gyerek megírta a legfontosabb könyvet a Galaxis történetében – és még mindig gyerek volt. (ÀLAN: Hősköltemény) :: Sỳÿndoṙeìa, Lũakẽàń, 61. śùndë 22., a fehér órájapd‑2 pd-3 professzorok 2 [-13] Ha csak annyit tudsz megkülönböztetni, hogy mikor állj ki az elveidért és mikor mondd, hogy ugyan, ostobaság – máris bölcs ember vagy. (Ninda: Kommentárok az Első Szíanhoz, 345. sómir)pd‑3 pd-4 fesztivál [-22] Egyértelmű, hogy a Ninda-kultuszt is ennek megfelelően két fő szakaszra kell osztanunk. A könyv megjelenése volt a választóvonal a voltaképpen alig megalapozott, puszta rajongás és a nagy gondolkodónak szóló tisztelet között. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez a változás magukban a rajongó egyénekben is lejátszódott volna. (Ílgaszaumi, A Ninda-kultusz, 1. kötet, 18.) :: Szúnahaum, Hakkoronin-Fíllaup, 43 700. jallinan-nirséhagan, 500pd‑4→
ph-27 id [-1019] () :: Szúnahaum, Jasszani-Haugímú, 43 714. szahut nisszugópan, 542ph‑27 ·· -997 (2156 › 61:19) 740 008 szó (711 614+24 251+4143) 5 128 343 betű (4 963 013+165 330) 5 666 671 jel (@538 328) | 699, 69,9%, 421 730 idézet, 13:52 mű 1019 átlag, 131 szórás -22–109 (na-7, ne-4) | 0 címke 0 példányban 0 kategória 0% na-1 |
2267. nap, 324 szó/nap, 2262 betű/nap, 77:50/sómir, 0,95 oldal/nap | 2027.8.30.:229, 3084 25. 22:30 |
pr Prológus | |||
ELSŐ RÉSZ | |||
A SÖTÉTSÉG MÖGÜL | 250 (35%) | ||
na A HAJÓ | 29 (4%) 1 | ||
nb AZ ŰRBEN | 27 (3%) 30 | ||
nc RECEPTOR | 29 (4%) 57 | ||
nd A GALAXIS | 24 (3%) 86 | ||
ne LIAN, LIAN, LIAN | 24 (3%) 110 | ||
nf SZAISZ | 24 (3%) 134 | ||
ng MENEDÉK | 24 (3%) 158 | ||
nh HAZAÚT | 24 (3%) 182 | ||
ni ABRONCSVILÁG | 22 (3%) 206 | ||
nj LETELEPEDÉS | 23 (3%) 228 | ||
MÁSODIK RÉSZ | |||
HAJNALSUGÁR | 250 (35%) | ||
oa NAMINDAN-DZSÚMI | 30 (4%) 251 | ||
ob HÍRNÉV | 25 (3%) 281 | ||
oc LIMELULLÍ | 24 (3%) 306 | ||
od SAUNIS | 21 (3%) 330 | ||
oe ALAPPONT | 22 (3%) 351 | ||
of SẄTỲM ŮY DÅI ÁP | 26 (3%) 373 | ||
og SZINDORIA | 24 (3%) 399 | ||
oh A KISLÁNY | 24 (3%) 423 | ||
oi JANNÍHAUM | 25 (3%) 447 | ||
oj TANÍTÓ | 29 (4%) 472 | ||
HARMADIK RÉSZ | |||
AZ ÚJ FÉNY | 198 (28%) | ||
pa HINNULDUD | 22 (3%) 501 | ||
pb SUGÁRGÁT | 27 (3%) 523 | ||
pc HANGILAORAN | 25 (3%) 550 | ||
pd AZ ELSŐ SZÍAN | 25 (3%) 575 | ||
pe SINNÍ | 22 (3%) 600 | ||
pf AUSTA VAIRȲNTA KYVOMAS | 27 (3%) 622 | ||
pg ILGÁ | 24 (3%) 649 | ||
ph A HOMBÉBAN | 26 (3%) 673 |